Har ju funderat på varför vissa norska registreringsskyltar är gröna. Det är så enkelt som att det finns en egen skatteklass för bilar med endast tre säten. Med tanke på hur dyrt det är att äga bil i Norge så är det många som gör sitt bästa för att hamna i den skatteklassen. För att det ska räknas som säte krävs visst en viss takhöjd, vilket gör att många fler fordon än man tror kan lyckas med att få lägre skatt.
En annan sak som vi redde ut under den frågestunden jag hade var hur besiktning går till i Norge. Det var väl rätt mycket som var likt förutom att de under hela livslängden på bilen (förutom när en bil har hamnat i veteranklassen) bara besikta bilen vartannat år. Men det jag är mest fascinerad av är att det kallas EU-kontroll. Hur kommer det sig att de kallar nåt för det när de själva inte ens är med i EU? Norge är ett märkligt land ibland.
torsdag 10 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Undra om du fortfarande har det här kontot. Men det kallas för EU-kontroll just för att de inte är med i EU. Fordonet är alltså godkänd för att kunna köras i hela Europa. Än om det hade varit så att Norge hade haft sina egna regler i landet, så hade det inte varit säkert att de hade fått lov att köra norska bilar i andra länder än i Norge.
SvaraRadera